Tuesday, March 1, 2011

Peraturan Tatabahasa

Kata sendi 'dengan' mempunyai beberapa makna:

A. Menunjukkan 'alat kerja'
a. Saya memotong kuih dengan pisau. (BETUL)
b. Saya berdoa dengan membaca ayat Khursi. (BETUL)

B. Menunjukkan 'disertai'
a. Dia membuka sampul surat dengan hati yang berdebar-debar. (BETUL)
d. Dengan sukacita saya membuka majlis ini. (BETUL)
c. Dia datang dengan lagak berani. (BETUL)

C. Menunjukkan 'bersama-sama'
a. Saya belajar mengaji dengan adik saya. (BETUL)
b. Dia datang dengan isterinya. (BETUL)

NOTA: Di bawah ini contoh kata sendi 'dengan' yang salah tempat:
a. Penulis muda itu belajar menulis dengan Puan Ainon (SALAH)
b. Penulis muda itu belajar menulis daripada Puan Ainon (BETUL)
c. Saya belajar sembahyang dengan Ustaz Azli (SALAH)
d. Saya belajar sembahyang daripada Ustaz Ali (BETUL)

Banyak penulis keliru tentang peraturan menggunakan perkataan "bakal" dan "akan". Perkataan "bakal" dan "akan" amat berbeza. Kita boleh menulis "bakal isteri" tetapi tidak boleh menulis "akan isteri".

Perkataan "bakal" merujuk pada "status".

a. Dia bakal tunang saya.
b. Dia tunang saya.
c. Dia bekas tunang saya.

Perkataan "akan" merujuk kepada "mode".

a. Dia belum berkahwin.
b. Dia akan berkahwin.
c. Dia sudah berkahwin.

"bakal" sentiasa diikuti oleh katanama:

bakal isteri (BETUL)
bakal tunang (BETUL)
bakal ayah mertua (BETUL)
bakal perdana menteri (BETUL)
bakal ketua pengarah (BETUL)

"akan" sentiasa diikuti oleh katakerja:

akan lahir (BETUL) = bakal lahir (SALAH)
akan berkahwin (BETUL) = bakal berkahwin (SALAH)
akan dinikahkan (BETUL) = bakal dinikahkan (SALAH)
akan berpisah (BETUL) = bakal berpisah (SALAH)

Saya tinggal di Kuala Terengganu. (BETUL)
Saya tinggal dekat Kuala Terengganu. (SALAH)

Makna 'dekat' adalah 'hampir', 'tidak jauh'.

Saya tengah sibuk. (SALAH)
Saya sedang sibuk. (BETUL)

Dia tengah mengajar anaknya mengaji. (SALAH)
Dia sedang mengajar anaknya mengaji. (BETUL)

Perkataan 'tengah' bermakna tempat, seperti 'di tengah padang bola'.

‘pendosa’ ataupun ‘pedosa’

Salah satu makna awalan PE adalah 'profesion'
Salah satu makna awalan PEN adalah 'pelaku'

pedosa (BETUL) = orang yang profesionnya adalah melakukan dosa
pendosa (BETUL) = orang yang melakukan dosa, tetapi bukan sebagai profesionnya

pedusta (BETUL) = orang yang profesionnya adalah melakukan dusta
pendusta (BETUL) = orang yang melakukan dusta, tetapi bukan sebagai profesionnya

Contoh nama-nama profesion
petinju
petenis

Awalan ‘di’

Banyak orang keliru cara mengeja 'di'.

Ada 2 'di' dalam Bahasa Melayu:

(i) 'di' awalan

diberi
dimakan
dipilih
dibuang
disimpan
dilamar

'di' awalan sentiasa digunakan dengan katakerja. Ia sentiasa dieja rapat.

(ii) 'di' sendinama

di mana
di sini
di rumah
di pejabat
di Kuala Lumpur
di Jakarta

'di' sendinama sentiasa diikuti oleh katanama Ia sentiasa dieja jarak.

‘atau’ dan ‘ataupun’

'atau' digunakan apabila 2 perkataan itu seerti

kegiatan atau aktiviti (MAKNA SAMA)
aktif atau cergas (MAKNA SAMA)
kampung atau desa (MAKNA SAMA)
bandar atau kota (MAKNA SAMA)
makalah atau artikel (MAKNA SAMA)
banci atau survei (MAKNA SAMA)
makna atau erti (MAKNA SAMA)
China atau Tiongkok (MAKNA SAMA)
Jepang atau Jepun (MAKNA SAMA)

'ataupun' digunakan apabila 2 perkataan itu tidak seerti

dua ataupun tiga (MAKNA TIDAK SAMA)
tua ataupun muda (MAKNA TIDAK SAMA)
ibu ataupun ayah (MAKNA TIDAK SAMA)
lelaki ataupun perempuan (MAKNA TIDAK SAMA)
besar ataupun kecil (MAKNA TIDAK SAMA)
dara ataupun teruna (MAKNA TIDAK SAMA)
miskin ataupun kaya (MAKNA TIDAK SAMA)
atas ataupun bawah (MAKNA TIDAK SAMA)
kiri ataupun kanan (MAKNA TIDAK SAMA)

Contoh ayat:
Lelaki suka perempuan cantik ataupun rupawan. (SALAH)
Lelaki suka perempuan cantik atau rupawan. (BETUL)

Lelaki boleh kahwin satu, dua, tiga atau empat. (SALAH)
Lelaki boleh kahwin satu, dua, tiga ataupun empat. (BETUL)

Baik yang muda atau yang tua, lelaki serupa sahaja. (SALAH)
Baik yang muda ataupun yang tua, lelaki serupa sahaja. (BETUL)

pada & kepada

pada = sendi tempat
kepada = sendi arah


Lukisan pada dinding gua itu... (BETUL)
Lukisan kepada dinding gua it... (SALAH)

Puisi itu ditujukan kepada kekasihnya. (BETUL)
Puisi itu ditujukan pada kekasihnya. (SALAH)

Cintaku padamu. (SALAH)
Cintaku kepadamu. (BETUL)

Aku cinta padamu. (SALAH)
Aku cinta kepadamu. (BETUL)

Rinduku padamu. (SALAH)
Rinduku kepadamu. (BETUL)

Aku rindu padamu. (SALAH)
Aku rindu kepadamu. (BETUL)

Aku percaya padamu. (SALAH)
Aku percaya kepadamu. (BETUL)

Aku percaya pada Tuhan. (SALAH)
Aku percaya kepada Tuhan. (BETUL)

.

Salah Satu dan Satu Satu

Ada beberapa orang Hos TV3 yang kerap silap apabila menggunakan 2 frasa ini. Di bawah adalah makna yang betul:

(i) salah satu = satu daripada beberapa yang lain (one of them / one of many)
Banjir disebabkan oleh banyak faktor, satu-satunya adalah rasuah. (SALAH)
Banjir disebabkan oleh banyak faktor, salah satunya adalah rasuah. (BETUL)

(ii) satu-satunya = hanya satu sahaja (one and only one)
Salah satu isteri Nabi Muhammad yang tidak pernah dimadukan adalah Khadijah. (SALAH)
Satu-satunya isteri Nabi Muhammad yang tidak pernah dimadukan adalah Khadijah. (BETUL)

‘apabila’ dan ‘bila’

bila = kata tanya waktu
apabila = sendi waktu


Bila air bah, mereka pindah. (SALAH)
Apabila air bah, mereka pindah. (BETUL)

Dia datang bila dipanggil. (SALAH)
Dia datang apabila dipanggil. (BETUL)

Bila kamu datang? (BETUL)
Sampai bila kamu mahu begini? (BETUL)

Bilakah agaknya kau akan kembali? (BETUL)
Bilakah lagi kamu mahu berubah? (BETUL)
Bilalah agaknya hujan akan turun? (BETUL)

Nota: Apabila menggunakan 'bila', ia mesti diiringi tanda soal (?)

Sendi ‘pada’ dan Kata Waktu

di petang hari (SALAH)
pada petang hari (BETUL)

di malam (SALAH)
pada malam (BETUL)

di pagi (SALAH)
pada pagi (BETUL)

di masa (SALAH)
pada masa (BETUL)

di zaman (SALAH)
pada zaman (BETUL)

di kala (SALAH)
pada kala (BETUL)

di tahun (SALAH)
pada tahun (BETUL)

di hari (SALAH)
pada hari (BETUL)

di tahun (SALAH)
pada tahun (BETUL)

di bulan Desember (SALAH)
pada bulan Desember

di awal pagi (SALAH)
pada awal pagi (BETUL)

di lewat malam (SALAH)
pada lewat malam (BETUL)

di hujung tahun (SALAH)
pada hujung tahun (BETUL)

di sepanjang zaman (SALAH)
pada sepanjang zaman

di pertengahan bulan (SALAH)
pada pertengahan bulan (BETUL)




akan rujuk (BETUL) = bakal rujuk (SALAH)

Tanda (“) dan (”) sentiasa rapat.

“ Saya tidak suka, ” katanya. (SALAH)
“Saya tidak suka,” katanya. (BETUL)

“ Kamu hendak ke mana? ” tanya Ramli. (SALAH)
“Kamu hendak ke mana?” tanya Ramli. (SALAH)

Tanda koma (,) di hujung dialog.

“Saya tidak suka.” Kata Mamat kepada Ramlah. (SALAH)
“Saya tidak suka,” kata Mamat kepada Ramlah. (BETUL)

Huruf kecil selepas dialog.

"Kamu mahu apa?” Tanya Mamat. (SALAH)
“Kamu mahu apa?” tanya Mamat. (BETUL)

Tanda noktah (.) tidak boleh diiringi oleh tanda lain.


“Apakah yang dapat dilakukan?.” (SALAH)
“Apakah yang dapat dilakukan?” (BETUL)

?, (SALAH)
.? (SALAH)
,? (SALAH)
!. (SALAH)
.! (SALAH)
,. (SALAH)
;. (SALAH)





Tanda koma (,) di hujung dialog.

“Kalau begitu, bolehlah.” Dia berkata. (SALAH)
“Kalau begitu, bolehlah,” dia berkata. (BETUL)



Tanda koma (,) sebelum nama khas.

“Kamu hendak ke mana Mamat?” tanya Atan. (SALAH)
“Kamu hendak ke mana, Mamat?” (BETUL)

“Saya tidak kisah Mat, apa kamu fikir,” kata Atan. (SALAH)
“Saya tidak kisah, Mat, apa kamu fikir,” kata Atan. (BETUL)

Tanda koma (,) sebelum nama panggilan.

“Apa khabar kak,” saya bertanya. (SALAH)
“Apa khabar, kak,” saya bertanya. (BETUL)


“Awak hendak ke mana sayang?” katanya. (SALAH)
“Awak hendak ke mana, sayang?” katanya. (BETUL)

“Beginilah bang, saya akan tarik diri,” jawab Mamat. (SALAH)
“Beginilah, bang, saya akan tarik diri,” jawab Mamat. (BETUL)

“Banyak cantik! Aku tak ingin dengan kau!” kata Siti.
“Aku tidak sudi dengan kamu!” kata Siti.





Tanda soal tidak boleh diikuti oleh koma (,) ataupun noktah (.)

“Apa khabar?.” (SALAH)
“Apa khabar?” (BETUL)

“Apa khabar?,” Karim bertanya. (SALAH)
“Apa khabar?” Karim bertanya. (BETUL)



Tanda seruan (!) tidak boleh diikuti oleh koma (,) ataupun noktah (.)



“Alamak!.” (SALAH)
“Alamak!” (BETUL)


“Bedebah kamu!.” (SALAH)
“Bedebah kamu!” (BETUL)



Tanda seruan (!) dan tanda soal (?) hanya digunakan sekali.


“Aduhai!!!” (SALAH)
“Aduhai!” (BETUL)

“Apa??” (SALAH)
“Apa?” (BETUL)





Tanda seruan (!) dan tanda soal (?) tidak boleh digunakan bersama.

“Apa?!” (SALAH)
“Apa?” (BETUL)
“Apa!?” (SALAH)
“Apa!” (BETUL)





Jumlah titik di akhir ayat.


Empat titik sederet digunakan di hujung ayat yang tidak diselesaikan. Titik keempat adalah noktah.


Begitulah nasib Labu dan Labi...... (SALAH)
Begitulah nasi Labu dan Labi.... (BETUL)


Tiga titik sederet (...) dan koma (,) digunakan untuk ayat yang tidak diselesaikan.

“Tetapi saya tak....” Asmah tidak sempat menghabiskan kata-katanya. (SALAH)
“Tetapi saya tak...,” Asmah tidak sempat menghabiskan kata-katanya. (BETUL)



Tiga titik sederet (...) dan 'space' bagi menunjukkan kata-kata orang yang gagap ataupun dalam ketakutan.

“Be...be...lum!” kata Ali dengan gugup. (SALAH)
“Be... be... lum!” kata Ali dengan gugup. (BETUL)



“Saya.....saya.....tak mahu!” jawabnya. (SALAH)
“Saya... saya... tak mahu!” jawabnya. (BETUL)



Titik tidak tidak boleh diikuti oleh tanda soal (?) ataupun tanda seruan (!)
“Siapa kamu...?” (SALAH)
“Siapa kamu?” (BETUL)





“Mengapakah malangnya nasibku....!” (SALAH)
“Mengapakah malangnya nasibku!” (BETUL)

No comments:

Post a Comment