Thursday, March 10, 2011

novel fiksyen travelog

Menurut beliau, maklumat yang perlu dimasukkan ke dalam novel-novel itu adalah (i) proses pengembaraan, (ii) kehidupan masyarakat setempat, dan (iii) maklumat budaya.
Cik Ann (foto) memberikan garis kasar jalan novel travelog yang beliau mahukan:
1. Dimulakan dengan tema dan persoalan (permulaan jalan cerita, pengenalan watak dsb.)
2. Diikuti dengan perkembangan plot (watak dan perwatakan berkembang, bagaimana perjalanannya bermula, apa persediaannya dsb.)
3. Kemudiannya klimaks (puncak cerita, konflik, tragedi, isu dan permasalahan yang timbul dsb.)
4. Seterusnya dengan penyelesaian (cara atasi masalah dsb.)
5. Diakhiri dengan pengakhiran cerita (penutup; gembira/ sedih, pengalaman yang tidak dapat dilupakan, wawasan ataupun rancangan masa hadapan dsb.)
Penulisan ini adalah fiksyen namun masih berdasarakan fakta yang benar dan pengalaman sebenar. Penulisan yang bagus juga haruslah menceritakan kepada pembaca sehingga pembaca sendiri berasa berada di tempat yang dimaksudkan.
Segala persembahan penceritaan bergantung kepada penulis dan diharapkan penceritaanya menarik, seperti seseorang yang bercerita secara lisan.
Cik Ann juga menggalakkan penulis memasukkan info-info mahupun tips yang tidak pernah diketahui oleh masyarakat umum. Sekiranya penulis mempunyai sebarang gambar/poster/flyers mahu dilampirkan, sangatlah kami galakkan.
Beliau memberitahu siri ini akan mula diterbitkan pada bulan Oktober 2010.

No comments:

Post a Comment