Thursday, March 10, 2011

hubungan productive antara editor dan penulis

Kejayaan penerbit sangat bergantung pada kemahiran para editor menjalin hubungan yang baik dengan penulis-penulis yang mereka uruskan karyanya.
Tugas utama editor adalah mendorong penulis-penulisnya supaya mereka terus menerus menghasilkan manuskrip yang laris dalam pasaran.
Bagi para penulis pula, kejayaan mereka sangat bergantung pada kemahiran mencipta hubungan profesional dengan editornya, supaya semua manuskrip yang dihantar akan diterima oleh editor dan diterbitkan.
Di bawah adalah beberapa perkara yang menyebabkan editor menyukai seseorang penulis:
1. Menghantar manuskrip yang hampir 100% bersih daripada kesilapan ejaan, tanda baca dan tatabahasa.
2. Mudah memberikan kerjasama kepada editor bagi tujuan meninggikan mutu bukunya.
3. Tidak mengumpat kelemahan-kelamahan personaliti editor kepada editor lain ataupun kepada penulis lain.
4. Bersangka baik apabila editor menolak manuskrip, ataupun menunda jadual penerbitan dan lain-lain perkara seperti itu.
5. Menulis surat yang sopan santun dengan menggunakan kata-kata yang manis dibaca apabila bertanyakan sesuatu berkenaan kemajuan manuskrip yang dihantar.
Adalah normal apabila editor mempunyai penulis kesayangan. Editor tidak suka problem. Mereka tidak suka menjalankan kerja-kerja yang susah dan teruk. Oleh itu mereka sayang penulis yang manuskripnya mudah diproses dan laris dalam pasaran.
Di PTS, KPI editor adalah RM yang dihasilkan oleh buku-buku yang mereka terbitkan. Ini bermakna, semakin banyak judul yang berjaya mereka terbitkan, dan semakin banyak jualan tiap-tiap judul, semakin tinggi KPI mereka. Apabila manuskrip yang diterima itu hampir "bersih", kerja-kerja penerbitan menjadi laju dan lancar. Ini sangat membantu KPI editor.

No comments:

Post a Comment