Thursday, May 26, 2011

TIPS untuk mempercepatkan kerja penulisan

Mungkin ada yang akan mencemuh jika soal 'cepat' itu menjadi ukuran terhadap sesebuah karya tetapi jika manuskrip anda sudah tersadai bertahun-tahun dan perkembangannya merangkak lebih lembab daripada kura-kura... saya rasa saya perlu kongsikan jawapan yang pernah saya berikan kepada salah seorang anak murid saya.

Ada yang pernah bertanya berapa lama masa yang saya ambil untuk menyiapkan sesebuah manuskrip. Jawapan saya, ia bergantung kepada genre dan kategori sesebuah manuskrip itu. Jika lebih rumit, tentulah lebih lama untuk disiapkan. Tetapi apakah tips atau cara untuk mempercepatkan semua kerja-kerja kita?

1) Tahu apa yang kita tulis.

Saya letakkan ia di nombor 1 kerana bagi saya ianya sangat-sangat penting kepada kita. Apa yang kita perlu tahu?

a) Genre
b)Kategori

Kenapa? Kerana ianya mempengaruhi kerja-kerja kita. Menulis genre Thriller tidak sama caranya dengan menulis genre Cinta. Genre Misteri pula berbeza sama sekali dengan Genre Chick Lit. Begitu juga dengan kategori, kategori remaja lain caranya dengan genre kanak-kanak. Setiap genre dan kategori mempunyai keperluan-keperluan tertentu yang harus kita isi di dalam manuskrip yang ditulis.

Jika kita tidak tahu apa yang kita tulis, kita tidak akan tahu apa yang perlu dimasukkan, bagaimana cara memasukkan, berapa panjang mukasuratnya dan lain-lain.

Tanpa pengetahuan tentang bahagian ini, kita seolah teraba-raba arah yang hendak dituju. Jika anda membaca entri sebelum ini, pengetahuan ini termasuk dalam bahagian kraf penulisan.

2) Plotline/Struktur

Mungkin ada yang tidak suka, tidak percaya dan tidak mahu menggunakannya. Tidak apa. Selagi manuskrip anda boleh siap dalam masa yang ditetapkan dan masih menepati genre dan kategori, teruskan.

Sememangnya ada penulis yang termasuk dalam kumpulan SOTP (kumpulan ini dipanggil penulis SOTP) yang mana menulis hanya mengikut idea yang muncul tetapi kita kena faham satu perkara iaitu tidak semua penulis berkemampuan menjadi penulis SOTP.

Cara untuk mengetahui anda bukan penulis SOTP:
a) Projek penulisan anda terbengkalai di tengah jalan.
b) Anda rasa sesat dalam dunia penceritaan anda sendiri
c) Anda tidak nampak lagi ke mana cerita anda akan pergi-apa yang akan terjadi-apa pengakhirannya.

Jika kita ada simptom-simptom di atas, terimalah hakikat yang diri kita belum sama taraf dengan dengan Steven Spielberg. Jadi, cuba-cubalah gunakan cara kumpulan Plotliners.

Saya rasa semua pembaca di sini tahu apa itu plotline. Menyediakan struktur sesebuah cerita sebenarnya sangat membantu kita mendapatkan satu gambaran kasar rupa bentuk manuskrip kita secara keseluruhannya. Ia juga seolah sebuah peta yang akan menunjukkan arah dan jalan supaya kerja-kerja penulisan kita dapat disiapkan dalam masa yang ditetapkan.

Tanpa plotline ini, sepertilah kita merentas hutan tanpa peta dan kompas. Seperti yang saya katakan di atas, tidak semua orang suka dengan cara ini tetapi ianya membantu jika kita mahu sampai ke destinasi dengan lebih cepat. Apa kata anda cuba kedua-dua kaedah tersebut dan bandingkan sendiri. Jika cara SOTP lebih cepat, gunakan SOTP dan sebaliknya.

Bagaimanapun untuk penulisan karya genre, saya nasihatkan anda menggunakan cara Plotliners kerana genre mempunyai checkpoint yang anda harus tuju di sepanjang perjalanan.

3) Satu projek pada satu masa.

Inipun satu masalah juga. Saya tahu ramai penulis terutamanya yang baru suka menulis banyak cerita pada satu-satu masa. Yang ini belum siap, sudah mulakan yang itu. Lama-lama semuanya tidak siap!

Saya pun seperti anda juga, banyak idea dan jika boleh mahu menulis semuanya serentak tetapi terimalah hakikat bahawa, tangan kita cuma ada dua. Jika kita tidak mampu melakukannya jangan lakukan. Biarkan orang yang boleh menulis 10 buah novel serentak itu berbuat begitu, kita tidak mampu menjadi seperti dia. Kenali kemampuan diri kita dan siapkan satu-satu dahulu.

Berikan sepenuh perhatian, masa dan tenaga kepada satu projek pada satu masa. Hanya dengan itu kita boleh siapkan satu demi satu manuskrip yang betul-betul siap.

4) Tarikh tamat (dateline)

Ini adalah satu perkara yang sangat berguna untuk dipraktikkan. Setiap kali saya mula menulis sesebuah manuskrip, saya sentiasa meletakkan satu tarikh tamat bergantung kepada kesukaran manuskrip tersebut.

Dengan melakukan begitu, saya lebih fokus terhadap projek itu dan otak saya akan berkerja keras secara automatik. Jika tidak diletakkan tempoh masa, kita lebih cenderung untuk berlengah-lengah dalam semua perkara. Akibatnya setelah beberapa tahun pun, manuskrip kita tetap tidak siap-siap.

5) Rutin harian

Jadikan kerja menulis sebagai salah satu rutin harian. Jangan jadikan ia sebagai kerja bila ada masa lapang, bila ada idea, bila ada mood, bila ada cuti dan segala alasan yang lain. Jadikan ia sebagai satu rutin yang kita buat setiap hari seperti menggosok gigi atau mengemas katil dan lain-lain. Jika tidak dapat lama, sekejap pun boleh. Mungkin anda boleh menulis selama 30 minit setiap kali selepas solat subuh atau sebelum masuk tidur setiap malam, asalkan anda menulis.

Lama-kelamaan kerja anda akan siap juga berbanding menulis pada waktu yang tertentu sahaja.

Mungkin apa yang saya kongsikan di atas tidak memberi makna kepada penulis tegar, kerana mereka melakukan lebih daripada apa yang telah dinyatakan tetapi kepada penulis baru, fikir-fikirkan semua tips di atas. Gunakan yang anda rasa sesuai pada diri anda, semoga dengan itu manuskrip anda dapat disiapkan dengan lebih cerpat.

1 comment:

  1. Assalam. Wah. Sangat membantu! Trime kasih ats prkongsian! Brhsrt jd pnulis tapi, hihi.. ntahla... :)

    ReplyDelete