Thursday, May 26, 2011

tips tentang penghantaran manuskrip

Saya ingin kongsikan 3 tips tentang penghantaran manuskrip semoga dapat membantu sesiapa yang memerlukannya:

1)Jangan terburu-buru menghantar manuskrip anda kepada editor.

Jangan hari ini siap, esok terus hantar. Walaupun hati anda sudah 'menggelegak' untuk menghantarnya, anda kena tunggu sekurang-kurangnya 3 hari! Selepas itu baca balik, jika sudah tidak sabar-sabar juga hendak hantar, hantarlah jika anda rasa semuanya sudah betul.

Jika selepas 3 hari, anda dapati masih banyak yang salah, masih banyak yang boleh diperbaiki, ambil masa menyuntingnya semula. Jika sudah siap baru hantar atau anda boleh tunggu lagi 3 hari selepas itu.

Saya faham, ada yang terlalu teruja untuk melihat manuskripnya menjadi sebuah novel tetapi kegelojohan anda boleh mengakibatkan peluang anda hilang begitu sahaja.

Jadi, sabar. Bukan seperti itu novelis-novelis profesional lakukan. Mereka tulis, peram, baiki, peram, baiki dan seterusnya sehinggalah ia menjadi sebuah manuskrip yang baik. Mereka tidak terburu-buru.

Ambil masa untuk memastikan format penulisan dan format manuskrip itu sudah betul atau tidak, jangan pakai hantar sahaja.

2) Hantarlah kepada syarikat yang betul.

Saya melihat masalah ini sebagai salah satu masalah yang utama (major problem) di dalam soal penerimaan dan penolakan manuskrip. Jika sesebuah syarikat tidak menerbitkan manuskrip Cinta, anda hantar juga jadi tentulah silap arah dan tempat. Malah, sesetengah syarikat penerbitan mempunyai pilihan atau kehendak-kehendak tertentu yang anda harus tahu.

Kesimpulannya, anda harus ambil masa untuk mengkaji dan ambil tahu manuskrip anda sesuai untuk syarikat mana dan hantarlah dengan cara yang betul.

3) Simpanlah satu rekod penghantaran manuskrip.

Anda harus memiliki fail (dalam komputer/manual) yang mencatatkan tarikh penghantaran, syarikat yang dihantar dan segala maklumat lain seperti tarikh prufread, cetakan, terbitan dll.

Perkara ini penting kepada anda yang mahu menjadi novelis yang serius kerana jika anda baru menghantar sebuah manuskrip, ia akan nampak mudah tetapi jika anda sudah menghantar lebih daripada 3 buah manuskrip, segalanya mula 'sibuk'. Yang itu perlu dibuat susulan, yang ini kena sunting semula, yang itu sudah diminta prufread, yang ini minta 'blurb' dll kerja.

Jika anda mempunyai rekod yang teratur, anda juga boleh tahu dengan sekali pandang sahaja, berapa lama, manuskrip anda sudah berada di tangan editor, berapa lama tempoh di antara peringkat prufread dan peringkat cetakan dll. Oleh itu semuanya boleh dikesan dengan mudah.

Segala-galanya ada di dalam rekod yang teratur. Anda boleh gunakan Words Excell atau apa sahaja yang anda suka.

No comments:

Post a Comment