Thursday, April 14, 2011

Menuliskan Dialog Teknik Surah Yusuf

Menuliskan Dialog Teknik Surah Yusuf

Tuan Hamim adalah salah seorang bakat yang baru saya temui. Di bawah adalah karya beliau yang saya salin daripada blognya:
........................ 
Berikut saya siarkan drama pendek yang menggunakan Teknik Surah Yusuf.
Yusuf merapatkan lutut ke dada. Tangannya menekup telinga.
Puan Bainon menegur, “Kamu kelihatan gelisah sekali.”
Yusuf merenggangkan sedikit tangan yang melekap di telinga. “Di luar guruh dan kilat sabung-menyabung, berdentam-dentum bunyinya.”
“Penakut rupanya kamu ini. Mari lihat ke luar tingkap.”
Yusuf tetap dengan duduknya. Puan Bainon bangun lantas berjalan mendekati tingkap. Langsir disingkap. Yusuf menutup muka dengan tapak tangan.
“Cuba kamu lihat. Antara guruh dan kilat, manakah yang sampai dahulu ke pancaindera kita?”
Yusuf melihat ke luar tingkap melalui celah jari. Apabila guruh berdentum dia menyorokkan muka semua. “Puan, tolong tarik semula langsir.”
Puan Bainon tergelak kecil. Dia menutup semula tingkap dengan langsir dan menghampiri Yusuf. “Sudah dapat jawapan kepada soalan saya?”
“Kilat muncul dahulu di langit diikuti dengan bunyi guruh. Allah menciptakan cahaya bergerak lebih laju daripada bunyi.”
Bunyi guruh kedengaran sayup.
Nota Teknik Surah Yusuf:
  1. Aksi atau perbuatan watak atau pekata diletakkan di hadapan diikuti dengan dialog. Contoh: Puan Bainon menegur, “Kamu kelihatan gelisah sekali.”
  2. Ayat naratif menggunakan teknik ’showing’ iaitu menunjukkan perilaku watak bukan ‘telling’ iaitu memberitahu sifat watak. Contoh: Yusuf merapatkan lutut ke dada. Tangannya menekup telinga. Penerangan: Yusuf takut dengan bunyi guruh tetapi penulis tidak menyatakan pada ayat naratif sebalik menunjukkan perilaku orang yang takut dengan guruh iaitu menekup telinga. Sebaliknya melalui dialog, watak Puan Bainon berkata, “Penakut rupanya kamu ini.”
  3. Penulisan aksi di hadapan diikuti dengan dialog menepati penulisan al-Quran dan hadis. Pekata diletakkan di hadapan baru apa yang dikatakannya (dialog). Maha Besar Allah yang menciptakan cahaya (visual/aksi) bergerak lebih cepat daripada bunyi (audio/dialog). Begitulah Allah menunjukkan teknik terbaik menulis cerita. Pembaca lebih terangsang imaginasinya jika diterangkan aksi (visual) dahulu diikuti dialog (visual).
Allah lebih mengetahui.
Yahamim: Buat dahulu baru cakap.
NOTA: Karya asalnya di blog ini.

1 comment:

  1. Novel makhluk asing dari galaksi yusuf juga menggunakan 90% dialog teknik surah yusuf

    https://play.google.com/store/books/details?id=ZQtPCwAAQBAJ#details-reviews

    ReplyDelete